Weekinvulling
Steeds verder de diepte in en steeds meer richting de details. Hoe breng ik iets van structuur aan in de dagen en geef ik kinderen binnen de kaders de mogelijkheid om zelf te leren? Hoe ga ik kinderen in 8 jaar tijd alles leren wat belangrijk en relevant is?
Allereerst kwamen er voor mij 5 vakgebieden (richtingaanwijzers) naar boven. Wij, ik, basis, wereld en universum.
De weekinvulling omvat vooral veel beleving waarin alle vakgebieden aan bod kunnen komen. Daarnaast starten en eindigen we iedere dag vanuit wij en is er dagelijks aandacht voor de basis.
Beleving
Tijdens de beleving is er veel ruimte om op je eigen wijze (eigen)wijzer te worden. Beleving geeft ieder kind de vrijheid om te kiezen wat hij wil gaan leren en hoe. Veel tijd buiten doorbrengen, spelend leren, op je eigen manier leren, zelf kiezen, verantwoordelijkheid nemen, samen of individueel leren.
Beleving staat ook voor samen ondernemen, naar de markt gaan, naar het bos gaan, bewegen enz.
Basis
De basis is vergelijkbaar met het onderwijs zoals we dat kennen; lezen, rekenen, schrijven en alle andere vakgebieden. Omdat de basis ook erg belangrijk is, is dat het enige vakgebied wat standaard terugkomt. Na de start van de dag en de lunch gaan de kinderen hiermee aan de slag. Zij kunnen de basis gebruiken om te verwerken, te onderzoeken of te verdiepen. Dit kan gaan om het thema, de beleving van de ochtend, de wensen of een ander zelfgekozen onderwerp.
De schooltijden zijn van 8.30 tot 13.30.
We starten met de maandag, dinsdag en donderdag. Het streven is dat de vrijdag er nog bijkomt zodra er meer ruimte ontstaat door betrokkenheid van ouders, vrijwilligers of andere (eigen)wijzers.
Routekaart (kerndoelen)
In mijn gesprek met de inspectie probeerde ik het nog te spelen op mijn vertrouwen in de ontwikkeling van een kind om zelf te leren. Uiteraard met de benodigde uitdaging, optimale omstandigheden en ondersteuning. De inspectie vond dit een mooi streven, maar wilde toch graag weten hoe ik de kerndoelen ging behandelen in de basisschooltijd.
Ik besloot om de kerndoelen per 2 leerjaren om te zetten in een routekaart. De routekaart is een rapport- en ontwikkelingsboekje ineen waarbij de kinderen zelf hun verantwoordelijkheid kunnen nemen over hun leerweg. De routekaart heb ik zelf ontwikkeld. De kerndoelen komen spelenderwijs terug en de kinderen kunnen door het maken van korte en leuke opdrachtjes (laten) zien wat ze kunnen (leren). Ze kleuren bijvoorbeeld de letters die ze al kennen of maken de sommen die ze al kunnen, maar zien ook wat ze nog kunnen leren.
Verantwoordelijkheid nemen
Doordat kinderen in de routekaart zien wat er van ze verwacht wordt kunnen ze daar zelf hun verantwoordelijkheid in nemen. Uiteraard in de mate die aansluit bij hun ontwikkeling. Er is duidelijk zichtbaar wat ze allemaal mogen leren. Daarin kunnen ze zelf kiezen waar ze mee bezig willen gaan, zoals bijvoorbeeld leren lezen of rekenen. Op deze manier heeft ieder kind de vrijheid om het op zijn eigen wijze te doen en daarin zijn verantwoordelijkheid te nemen.
Eigen doelen
In de routekaart kunnen naar behoefte eigen doelen toegevoegd worden, zodat een kind ook kan leren wat hij zelf wilt. Zoals bijvoorbeeld leren skeeleren, op je kop staan, dansen enz. Je kunt het zo gek niet bedenken en hierin kunnen kinderen mooi hun eigen energie en fantasie kwijt.
Zien en laten zien
De routekaart is erg visueel en daardoor optimaal om te zien en te laten zien. Geen rapportboekje met ingekleurde bolletjes bij een aantal letters, maar heel gericht zien wat er beheerst wordt en wat er nog te leren is. Zonder druk van waardering en scores. Gewoon gelukt en zelf gedaan. En hoe bijzonder om dat te kunnen laten zien aan alle betrokken mensen om de kinderen heen. Dat is pas iets om trots op te zijn!
Aanbod
Het liefste volg ik alle kinderen in hun ontwikkeling en daarom sluit ik graag aan bij het design (Human Design) van kinderen. Niet ieder kind heeft namelijk dezelfde mate waarin hij initiatief neemt. Dit kan ik bijvoorbeeld halen uit het design (Human Design) van kinderen. Een projector moet uitgenodigd worden terwijl een manifestor juist graag het voortouw neemt en in de proces meegenomen moet worden om te informeren en/of toestemming te vragen i.p.v. gewoon doen.
En natuurlijk zijn er ook momenten waarop er niet zoveel uit een kindje zelf komt.
Dat mag er allemaal zijn.
Kerndoelen
Om te zorgen dat alle kerndoelen behandeld worden werk ik met thema’s die ongeveer 4 weken duren. In ieder thema komen meerdere kerndoelen aan bod en op die manier krijgt ieder kind het aanbod wat hij op zijn eigen wijze eigen kan maken en waar hij uit kan halen wat op dat moment aansluit.
Ruimte en flexibel
Ieder kind kan op zijn eigen niveau uit een thema halen waar hij wat mee wil en kan. Er is veel ruimte voor individuele en groepsprocessen, maar ook voor onderzoek en verwerking. Thema’s zijn flexibel in te vullen en passen zich als vanzelf aan, aan de groepsdynamiek. De start staat vast, samen met een aantal mogelijke activiteiten en structuur voor het aanbod. Voor de rest geeft het thema zich als vanzelf vorm en zullen we er allemaal uithalen wat nodig is.
Met behulp van de kracht van de maan
Bij het neerzetten van een structuur voor en het bepalen van het aanbod heb ik gebruik gemaakt van de kracht van de maan. Kinderen staan vaak nog meer in verbinding met onze natuur(krachten). De maan kan daarin een grote invloed hebben. Wellicht herken je dit zelf ook, dat je bijvoorbeeld slechter slaapt rondom de volle maan of vol inspiratie zit rondom de nieuwe maan.
Natuur
De natuur laat je leven, de natuur laat je aarden, in de natuur kan je zijn.
Die eerste zonnestralen op je gezicht in de lente, de geur van pas gemaaid gras, die paar dagen sneeuw die je weer een klein kind laten voelen al rennend achter je eigen kinderen aan tijdens een sneeuwballengevecht, het eindelijk weer eens kunnen schaatsen op natuurijs en in spanning volgen of er misschien een Elfstedentocht komt.
Maar ook die eerste keer naar buiten met korte mouwen of blote benen, de eerste bollen die omhoogkomen aan het einde van de winter, de vogeltjes die je ’s ochtends weer wakker fluiten, de groei van planten in de tuin en het verschil per seizoen, de sterren en de maan tijdens een heldere nacht, een vuurtje wat knispert en warmte geeft.
De mooie kleuren in de herfst, de voeding die de bomen en planten ons geven, de eerste aardbeien of bramen vanuit eigen moestuin, het stampen in de plassen tijdens een regenbui, de dieren die leven in de natuur en die zo klein als ze soms zijn allemaal een bijdrage leveren.
Het kunnen zorgen voor en knuffelen met dieren, maar ook het communiceren met dieren zonder spraak en hoe dieren geen onderscheid maken, lekker in het nu leven en iedereen er laten zijn.
En dat alles gratis en voor niets.
En dan zitten wij vooral binnen. Ook ik moet me er op dagen toe zetten om naar buiten te gaan. Maar eenmaal buiten in de natuur gaat de energie stromen, ontlaad ik en laad ik weer op, kom ik meer in mijn lichaam en in het nu en is het soms gewoon stil in mijn hoofd.
Onze kinderen mogen weer terug naar de basis. De natuur in. Leren van alles wat groeit en bloeit. Met hun voeten stevig in de aarde en hun armen de lucht in. In 1 lijn met de aarde en het universum. Genieten van wat de natuur te geven heeft en teruggeven wat niet (meer) nodig is. Spelen, leren en zijn. Groeien op jouw wijze en vertrouwen hierin. Net zoals een boom of plant ieder jaar in de lente weer begint te groeien en zich niet laat tegenhouden door anderen. In bloei gaan staan en jouw plek innemen.
Financiële bijdrage
De ouderbijdrage start op €450,- per maand. Dit bedrag is exclusief huur locatie, excursies en andere incidentele kosten. Er is nu nog geen sprake van huur van een locatie vanwege het aantal leerlingen (10 of minder), maar wanneer de school voorbij dit aantal groeit is een locatie nodig en zullen die kosten gedragen worden door de ouders.
Ik begrijp dat dit een flink bedrag is en wil mensen zeker niet uitsluiten op basis van financiën.
Ik kijk graag mee voor oplossingen mocht dit bedrag te hoog zijn. Dit is mijn expertise vanuit mijn andere bedrijf als bewindvoerder/budgetbeheerder.