Start

Een school inschrijven bij de KvK is 1 ding, maar daadwerkelijk een school inrichten en opstarten is wel wat anders. Voor mij was eigenlijk al best duidelijk wat ik wel wilde. Toch mocht dit nog wat verfijnder neergezet en iets meer uitgediept worden.

Ik merk op dat alles wat ik inmiddels neergezet heb in ontwikkeling blijft, net zoals De Notenboom, de kinderen en alle betrokkenen. Ik ben De Notenboom alleen gestart, maar met de intentie om er iets gezamenlijks van te maken. Op het moment van oprichting had ik echter nog geen team waarmee ik dit samen kon doen en ik wilde daarin de rust nemen om de goede mensen bij elkaar te verzamelen. Haastige spoed is zelden goed. En ook al is geduldig afwachten niet mijn beste eigenschap, mijn onderbuik liet me weten dat dit de goede manier was, dus daar heb ik naar geluisterd.

Mijn verhaal

Op je eigen wijze (eigen)wijzer worden

In de loop van de weken wist ik in 1 zin te vatten wat het belangrijkste was. Naast een duidelijk motto vind ik het een leuke woordspeling, namelijk: Op je eigen wijze (eigen)wijzer worden.

Eigen wijze staat voor jouw eigen manier en op jouw eigen tempo. (Eigen)wijzer: Wijzer worden, maar ook eigenwijzer. Vooral dat doen wat jij voelt voor jou, niet perse wat er van je verwacht wordt. Gewoon lekker eigenwijs kunnen zijn. Maar ook ontwikkelen in wat je weet, in leren wat jij wilt.

De begeleiders noem ik gekscherend (eigen)wijzers, een knipoog naar onderwijzers, maar eigenlijk wel een goede en (eigen)wijze term voor begeleiders.

Op je eigen wijze (eigen)wijzer worden

Er zijn zo ontzettend veel manieren om te leren. Datgene wat ze gemeen hebben is dat je het beste leert vanuit intrinsieke motivatie, dus vanuit jezelf. Het is niet aan een ander om te bepalen wanneer jij wat ‘moet’ leren. Dit mag gewoon op jouw manier, wanneer jij dit voelt, de behoefte hebt of dit nodig hebt. Vanuit boeken, digitaal, in de natuur, spelenderwijs, samen of alleen. Alles is mogelijk. Natuurlijk word je hierin begeleid, wordt er zichtbaar gemaakt wat de basis hierin is en kun je op jouw eigen niveau hierin een verantwoordelijkheid nemen en dragen. Word en wees vooral lekker (eigen)wijs en jezelf!

Natuurlijk leren

Licht van de zon, kracht van de maan, invloeden vanuit de seizoenen en leven met/in de natuur.

De zon laat ons leven, geeft alles en iedereen op aarde licht en warmte en zorgt voor leven. Waarin zit jouw licht? Waar voel jij warmte voor? Wat geeft jou het gevoel dat je leeft? Wat zijn jouw passies en talenten? Wat is jouw unieke bijdrage hier op aarde?

De maan heeft de kracht om water te beïnvloeden. Een mysterieus licht in de donkere hemel tijdens een heldere avond/nacht. De zichtbaarheid dat er meer is dan alleen onze aarde, van het universum tot de sterren. Wat is jouw kracht? Wat wil je creëren tijdens de nieuwe maan en loslaten tijdens de volle maan?

De seizoenen die we duidelijk meemaken. Ervaren hoe dat voelt voor jezelf en daarin meegaan. Alle rust en tijd voor jezelf in de winter, langzaam weer groeien in de lente, tot bloei komen in de zomer en in de herfst loslaten en langzaam weer naar binnen gaan. Hoe voel jij je in de verschillende seizoenen? Wat hoort voor jou bij de verschillende seizoenen? Hoe kun je optimaal gebruik maken van de seizoenen?

En natuurlijk het daadwerkelijk buiten zijn. Veel buiten zijn in verbinding met de natuur en dieren. Genieten van de pracht van ieder levend wezen, ervaren van de kracht. De ontwikkeling die hierin zichtbaar wordt. De frisse neus. Het voelen van je voeten in de grond. Het gevoel dat je leeft. Je hoofd leeg en voelen.

Human Design

Human Design heeft mij het inzicht in mezelf gegeven wat ik nodig had om verder te komen met mijn ontwikkeling. Het was voor mij de grondlegger van De Notenboom en het kantelpunt na vele jaren van hard werken en manifesteren. Het staat voor mij voor het echt kunnen zijn wie je bent, voor het doen waarvoor je hier bent, voor het in jouw kracht staan en in een flow leven.

Human Design gaat er vanuit dat er 4 verschillende energietypes op onze aarde rondlopen. Aan de hand van jouw geboortegegevens (geboortetijd, -datum en -plaats) krijg je een chart. Een chart is een plaatje waarop 9 vakken (centra), kanalen tussen nummers (poorten) die deze centra verbinden en die al dan niet ingekleurd zijn. Al deze ingekleurde of open centra, kanalen en poorten hebben een betekenis en zeggen iets over jou. Alleen zo diep gaan we nu niet.

Voor mij is van belang welk energietype je bent (generator, manifestor, projector of reflector), welke strategie voor jou werkt en naar welke autoriteit je mag luisteren (of nog beter gezegd waar je mag gaan voelen).

De meeste mensen op aarde zijn een generator. Dit zijn onze werkpaarden, de mensen die het werk verzetten en de motor zijn van onze samenleving. Hun strategie is reageren op wat er op hun pad komt en daarbij luisteren naar hun autoriteit (onderbuik, emotie, intuïtie enz.).

In onze samenleving gaan we er gemakshalve vanuit dat iedereen kan manifesteren. Al is er maar een beperkt percentage van de mensen hiertoe echt in staat, namelijk de manifestors. Voor hen is het belangrijk om anderen te informeren waar ze mee bezig zijn (voor kinderen is het vragen om toestemming) en daarbij luisteren naar hun autoriteit. Zij krijgen een idee en hebben daadwerkelijk de kracht om dat te manifesteren en om de juiste poppetjes op de goede plek te zetten, zodat hun plan uitgevoerd kan worden.

De generator en manifestor zijn de energietypes. Zij hebben de energie om te manifesteren en/of te creëren (volgens hun strategie en autoriteit).

Dan heb je nog de niet-energietypes. Dat zijn de projector en reflector. De strategie van de projector is wachten op de uitnodiging en die van de reflector is wacht een maancyclus bij het nemen van een beslissing. Deze types gaan mee in de energie van anderen en kunnen daarmee over hun eigen grenzen heengaan. Zeker in een wereld met over het algemeen energietypes die veel en hard werken. De projector en reflector kunnen beter slim werken dan hard werken. Je kunt je misschien wel voorstellen dat deze kinderen snel geconditioneerd kunnen worden tot energieke types en dat ze daarbij uit het oog verliezen wie ze echt zijn. Al kan iedereen makkelijk geconditioneerd worden zonder bewustwording en kost het jaren om te deconditioneren. 7 jaar wordt hierbij genoemd. Mijn missie hierin is het voorkomen hiervan en kinderen al vroeg te leren hoe ze hun energietype in kunnen zetten, welke strategie ze mogen volgen en waar ze mogen voelen (autoriteit).

Sociocratie

De eerste scholen die ik online bezocht en waar ik herkenning in vond waren democratische scholen. Of nog beter gezegd sociocratische scholen. In een democratie geldt dat de meeste stemmen gelden. Dat betekent dat wanneer jij steeds bij de minderheid hoort dat jouw stem niet gehoord wordt. Dit is niet het gevoel wat ik een kind mee wil geven. Ieder zijn stem is belangrijk, groot of klein, jong of oud. In een sociocratie telt iedere stem en als 1 iemand het er niet mee eens is dan gaan we het niet op die manier doen. Dit vergt flink wat communicatievaardigheden, luisterende oren, onderling respect, creativiteit, rust en ruimte. Vaak is het al voldoende om een compromis te sluiten of de activiteit net iets anders vorm te geven.

Het is een mooie uitdaging in de praktijk en ik geloof er in dat dit bijdraagt aan een fijne sfeer waarin iedereen het gevoel heeft dat hij er mag zijn en gehoord wordt. Los van de vaardigheden die iedereen nog ontwikkelt hierdoor.

Niet alles zal voorgelegd worden in onze sociocratie. Er zijn een aantal kaders en afspraken die duidelijk staan. Binnen de kaders kunnen de kinderen er zelf hun invulling en ruimte aan geven. Bij gezamenlijke activiteiten, wijzigingen van kaders en/of andere overlegmomenten worden de kinderen betrokken en mogen zij hun stem laten horen.

Mochten wij ergens niet uitkomen dan zal er op dat moment geen beslissing genomen worden, maar kunnen wij er op een ander moment op terugkomen. Bijvoorbeeld nadat we er een nachtje over geslapen te hebben.

Praktische informatie